Vi har sørget for gode IT-løsninger siden 1992
Etter 30 år med samme navn og eier, er vi fortsatt ivrige etter å få til moderne, gode løsninger for kundene våre.
Her kan du lese mer om UNICs lange historie, som legger grunnlaget for våre stabile og moderne IT-løsninger.
1984
Starten på gründereventyret UNIC, som ble Norges raskest voksende bedrift uansett bransje på 80-tallet. Selskapet UNIC Nettverk AS ble startet i Oslo av fem BI-studenter. Ideen var å importere PC-er til Norge direkte fra produsentene i Taiwan. PC-ene var fra Multitech, som senere byttet navn til Acer.
Les mer om gründerhistorien til en av grunnleggerne her
På denne tiden jobbet Yngve i Noiseless (senere Canon) som skrivemaskinstekniker, hvor han raskt fikk ansvaret for PC og servere. Disse PC-ene var Multitech – som jo UNIC importerte – og dermed fikk Yngve god kontakt med UNIC i Oslo.
1992
UNIC Nettverk Skien AS ble startet av Yngve Nikolaisen og Jan Erik Kaasa som et franchise-selskap av UNIC Nettverk AS, med formål om å selge PC-er, servere, skrivere og nettverksløsninger. Service på betalingsterminaler for butikker (POS-systemer), som var helt nytt på denne tiden, og regnskapssystemet Micro 80 (senere fusjonert med Visma), var også et av satsningsområdene.
I 1992 holdt UNIC til i Leirvollen 1 i Skien, med fire ansatte. I løpet av de 30 neste årene vil mange være innom UNIC, og flere kommer til og med tilbake etter å ha jobbet en periode et annet sted. Yngve var salgsleder og hadde ansvaret for det tekniske på denne tiden – senere ble han daglig leder, og styrer fortsatt skuta i 2022.
Flere av UNICs første kunder fra denne tiden er fortsatt en del av kundefamilien vår i dag.
1992-1993
Rundt 1992-1993 endret distribusjonsmodellen seg, slik at det ikke lenger var spesifikke forhandlere for hvert merke. Flere merker ble tilgjengelige i markedet, for eksempel HP, IBM og Compaq, og det ble konkurranse om forhandlerne fra de nyopprettede datadistributørene. På denne tiden begynte også Telenor å selge Acer. UNIC fokuserte derfor mindre på distribusjon av Acer, og satset mer på nettverksløsninger og kompetanse.
1993
Franchiseavtalen ble avsluttet, men UNIC Nettverk Skien AS beholdt navnet og samarbeidet med UNIC Nettverk AS i Oslo.
Vi var et nyoppstartet firma i 1992, og det var derfor naturlig å fortsette under samme navn – de andre UNIC-kontorene gikk tilbake til sine tidligere navn. På grunn av den endrede distribusjonsmodellen kjøpte vi nå også andre PC-merker fra distributørene, i tillegg til Acer fra UNIC i Oslo.
1994
Internett ble allment tilgjengelig i Norge. Mer avanserte kommunikasjonsløsninger ble aktuelle, og IT-sikkerhet i form av antivirus og andre sikkerhetsløsninger ble viktig allerede nå.
Les mer om Internetts historie hos Store norske leksikon
UNIC ble HP-partner i 1994. Vi solgte likevel også fortsatt mye Acer på denne tiden.
Lene ble ansatt i UNIC dette året.
1995
Med grafisk grensesnitt markerte Microsofts Windows 95 et veiskille for begynnelsen på de moderne operativsystemene slik vi er vant til i dag. I denne perioden var det stor teknologisk utvikling.
På serversiden jobbet vi med Novell, mens Microsoft leverte LAN Manager og senere Windows NT. Mot slutten av 90-tallet overtok Microsoft mer og mer av markedet av serveroperativsystemer, og UNIC gikk derfor over til å bruke Windows som plattform. Senere kom Windows 2000, som er starten på operativsystemet til servere slik vi kjenner det i dag.
1996
UNIC i Oslo fusjonerte med Ergo Team, som senere byttet navn til UniTeam. Dermed var vi de eneste igjen med UNIC-navnet, som vi registrerte som et varemerke i 2009.
Dette året begynte også Kari Anne i UNIC som økonomiansvarlig.
1997
Vi startet en ny avdeling kalt UNIC Konsulent som senere ble til et eget selskap, ClientAccess. Jan Erik hadde ansvaret for denne delen av UNIC hvor fokuset var lønns- og regnskapssystemer (Huldt & Lillevik og Visma).
Det var også mye kursvirksomhet i UNIC på denne tiden.
I 1997 ble også Geir og Stein Helge en del av UNIC.
1998
UNIC ble Citrix-partner i 1998. Allerede her ble hjemmekontor mulig – med Citrix kunne man jobbe hjemmefra eller på hytta via ISDN-linjer. Tidligere hadde ikke det ikke vært mulig å gjøre dette fra egen PC, kun fra stormaskiner mot terminaler. Den teknologiske utviklingen av kommunikasjon var enorm.
Vi ble også Microsoft-partner på denne tiden.
Rundt 1997-1998 ble det mer fokus på kommunikasjon mellom systemer og kontorer. Dette krevde høy kompetanse på kommunikasjonsløsninger med rutere, brannmurer, datanettverk, ISDN og senere trådløse nettverk.
Verner begynte i UNIC i 1998.
1999
Bemannet Help Desk med mulighet for fjerndrift og portal for å melde inn saker. På denne tiden brukte man ISDN og modem for å ringe opp og koble seg på internett. Dette gjorde det mulig å drive support via fjernhjelp, som var nytt på 90-tallet.
På slutten av 90-tallet kom faste internettlinjer, som gjorde det enklere å kommunisere med kundenes egne serverløsninger. Det ble enklere å få tilgang til informasjon på internett, de første nettsidene begynte å komme, og man kunne sende e-post.
2001
UNIC Nettverk Skien AS byttet navn til UNIC Nettverk AS.
2003
UNIC flytter til moderne lokaler i Grenland Næringspark i Leirvollen 21D, sentralt på Nenset midt mellom Skien og Porsgrunn.
Mange endringer har blitt gjort i løpet av årene, men vi stortrives fortsatt – selv etter 19 år!
2004
UNIC og ClientAccess splittes. Yngve og UNIC fortsatte med nettverksløsninger, drift og salg av PC, servere og periferiutstyr. ClientAccess fokusere videre på Visma-løsninger og ble senere en del av selskapet Amesto.
2005
Yngve og Stein HelgeVårt lokale datasenter i Skien ble etablert i 2005, etter å ha inngått en SPLA (Service Provider Licence Agreement) med Microsoft. Dette ga stordriftsfordeler, og med erfaringene fra fjerndrift etablerte vi redundante og sikre serverløsninger.
Fra datasenteret leverte vi private skytjenester til bedrifter slik at de ansatte kunne jobbe hjemmefra, på reise osv. Vi begynte altså tidlig med skytjenester til det norske markedet.
Mange av kundene våre som tidligere hadde hatt fjerndrift hos oss, flyttet etter hvert IT-løsningene sine over til vårt datasenter. Flere av disse er fortsatt en del av kundefamilien vår i dag.
2005-2006
I 2005 og 2006 var UNICs bedriftslag med på flere bedriftsserier i gokart på Geiteryggen. Dette var et fint samlingspunkt for mange lokale bedrifter i Grenland.
2006
Med etableringen av datasenteret i 2005, ble det svært viktig for kundene med sikker og stabil kommunikasjon mot datasenteret. UNIC satset derfor tungt på kompetanse innen nettverk og sikkerhet, med brannmurer fra Cisco og nettverkskomponenter fra Hewlett Packard.
UNIC ble derfor Cisco-partner i 2006.
2006 og fremover
Etter 2005 kom både nye og eksisterende kunder inn til datasenteret. Store deler av inntjeningen gikk over fra å selge produkter og løsninger, til drift og tjenester. Samtidig ble vi etablert som IT-avdelingen til kundene våre. Vi har hele tiden hatt fokus på stabilitet, oppetid og tilgjengelighet via vår HelpDesk.
Ved å satse på innovative løsninger gjorde vi det mulig å levere kundens egne systemer sammen med Microsofts løsninger, på en sikker og tilgjengelig måte. Hjørnesteinene i denne løsningen var Microsoft, Citrix, HP og Cisco.
Selv om kundene våre hadde flyttet IT-løsningene sine til våre servere, hadde de fortsatt behov for brukerstøtte/support på lokale PC-er og skrivere.
Vi fortsatte derfor med konsulenter som kunne bistå på stedet, og beholdt derfor den nære kontakten til kundene våre. Dette understøttet UNICs forretningsidé om å være bedriftens lokale IT-avdeling.
2015
Dette året ble Glenn ansatt i UNIC, med ansvar for Help Desk og førstelinjesupport. Med sitt store engasjement bidro han til å sette fokus på skyløsningene fra Microsoft 365.
På denne tiden ble UNIC derfor også en Microsoft CSP-partner (Cloud Service Provider). Dette la grunnlaget for våre moderne løsninger, hvor vi tar det beste fra det lokale datasenteret og de globale skytjenestene. For eksempel det vi kaller UNIC Hybrid med «alltid på»-VPN.
Fra 2015 og fremover
Konkurransen mellom de store globale aktørene Microsoft, Google og Amazon fortsetter å øke. Samtidig ønsker vi å være et nært alternativ der vi har med oss den lokale kunnskapen og erfaringen med å ta vare på kundene våre, og kombinere dette med de nye skyløsningene.
Truslene øker, og IT-sikkerhet blir derfor ekstra viktig. Med den lange erfaringen i IT-bransjen kombinert med faglig nysgjerrighet bidrar UNIC til å utvikle nye løsninger for kundene våre.
2021
Stine ble ansatt i 2021. Med dette startet arbeidet for å fornye nettsiden, logoen og den grafiske profilen – alt for å bedre representere UNICs moderne løsninger.
Dette året ble også lokalene pusset opp nok en gang, etter en lang periode på hjemmekontor. Med ny inspirasjon og iver satte vi i gang med å fornye bedriften.
2022
UNIC feirer 30 år 31. mars 2022!
Vi er dermed det eldste IT-firmaet i Grenland med samme navn og eier. I dag er vi ni ansatte, hvor flesteparten har vært med siden 90-tallet. Flere av kundene våre har også vært med oss i lang tid.
Vi feirer 30-årsjubileet med ny logo, nettside og grafisk profil for å vise at vi fortsatt tenker nytt, og ønsker å levere gode tjenester til alle våre kunder.
2022
Sommeren 2022 fikk vi enda en ny ansatt – Mikkel! Han overtar stafettpinnen fra Glenn og skal ha ansvaret for førstelinjesupport. Vi er utrolig stolte over å utvide teamet vårt, og gleder oss til fortsettelsen.
2024
Vi styrker kompetansen på nettverk! Øyvind begynte å jobbe hos oss mars 2024, og har ansvar for nettverksløsningene våre sammen med Stein Helge.
I oktober 2024 styrket vi også support-avdelingen vår med Benjamin på førstelinjesupport.