Hjernen bak våre tekniske løsninger – bli kjent med Verner

Verner Soldal er vår magiker – når vi kommer med ønsker om nye tekniske løsninger, fikser han det! Som teknisk sjef har han ansvaret for at datasystemene fungerer som de skal og at sikkerheten er ivaretatt. Helt siden 1998 har Verner bidratt til problemløsning og nytenking – alltid med et glimt i øyet.

Denne uken har vi tatt en prat med Verner, vår dyktige tekniske sjef «på bakrommet», som han selv kaller kontoret sitt. Han har vært en stor del av UNIC helt siden slutten av 90-tallet, både som selger og som tekniker. Kanskje ikke så rart når han elsker å lære nye ting?

Her kan du bli litt bedre kjent med morgenfuglen i bedriften.

Hei, Verner! Kan du fortelle litt om hvem du er og hvordan du havnet i UNIC?

Vel? Jeg er en stolt 1967-modell, med røtter fra Hardanger. Oppvokst i Drangedal, flyttet til Oslo, men kom «hjem» til Skien etter å ha jobbet som låsmontør et par år der. Er gift, har 2 voksne barn og 3 barnebarn.

Fikk min første hjemmedatamaskin i 1979. En modell som het Oric-1. En datamaskin som jeg fremdeles har. Er ingen samler – men den maskinen er det knyttet nostalgiske følelser til. Interessen for mitt yrke startet her.

Etter å ha tatt et toårig kandidatstudie med Administrativ Databehandling på den Polytekniske Høyskolen i Oslo, fikk jeg jobb som selger i UNIC. Etter som tiden gikk, ble jeg opp- eller nedgradert (litt ettersom en ser) til teknisk sjef.

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?

Jeg foretrekker nok for det meste å jobbe på bakrommet eller fra hjemmekontoret. Dagene mine består av en blanding av langsiktige prosjekter, ispedd akutt problemløsning. Da synes jeg at det er greit med mest mulig ro rundt meg. Kan nok være at jeg blir ansett for å være litt asosial?

Prosjektene jeg jobber med er ofte å omsette visjoner til praktiske løsninger. Vi er en bedrift i konstant endring. Og da gjelder det å holde seg oppdatert på fagområder og øke kompetansen.

Etter som årene har rent på meg, har jeg gått fra B til A menneske. Så min arbeidsdag starter normalt klokken seks. Klokken seks om morgenen altså….

Hva liker du best å jobbe med? Hva interesserer du deg mest for faglig?

Utvikling. Koding. Det å jobbe med praktisk problemløsning er noe som passer meg bra. Matematikk hvor du kan sette to streker under svaret, er det som appellerer til den personlige egenskapen i meg.

Og så er det ufattelig spennende å jobbe med IT-sikkerhet. Trusselbildet gjør at vi hele tiden må følge våkent med og ta forhåndsregler. Sikkerhet er et felt som vi ser blir viktigere og viktigere fremover.

Og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har kjedet meg. Jeg har nok en tendens til å lære meg nye ting og deretter finne enda noen nye ting som jeg kan utforske og leke med.

Det jeg kommer på i farten at jeg har holdt på med de siste årene, av større hobbyer, er slik som reising, seiling, golf, fotball, ølbrygging, flyvende elektronikk (anmerk: droner, helikoptre, fly) og andre mer eller mindre sære interesser.

Ellers så har jeg et lite snekkerverksted i kjelleren og et hus på Borgestad som krever sitt.

Jeg har forresten akkurat kjøpt meg en ATV. En diesel ATV alle ting. Litt spontant kjøp, men da kan jeg komme meg langt innover traktorveiene ved hytta og fly FPV med dronen (anmerk: FPV er First Person View. Det er når du flyr med briller som viser det dronen ser gjennom kamera)

Ellers så vil jeg svært gjerne ha med meg barnebarna rundt. Det gir meg muligheten til å leke enda mer.

Hva er det beste med å jobbe i UNIC?

UNIC er i mine øyne en meget spesiell arbeidsplass. Da jeg ble ansatt i 1998, trodde jeg ikke at det skulle være mer enn maksimalt et par år. Men når du trives, kan utvikle deg selv og samtidig få være med å utvikle arbeidsplassen din? Da trenger du ikke se deg om etter noe nytt?

Her spiller vi på personenes beste egenskap og dyrker dem. Vi er en gruppe svært ulike personer, som alle deler lidenskapen for fag og yrke.

Samtidig som vi er så forskjellige, så har vi også en høy grad av respekt for hverandres særegenheter og evner. Tror ikke det er mulig å mistrives her.

Har du noen tips til de som vurderer å studere eller jobbe innen IT?

Oi… Jeg vet at om jeg skulle startet på nytt i dag, så ville jeg gått veien om kunstig intelligens. Sært, men fremtidsrettet. Det er dog bare meg…

Det handler uansett om personlige egenskaper. Tenk interesse og egenskap. Finner du noe som interesserer deg, så er det lettere å bli god. Og er du god innen ett felt? Så er det alltid noen som setter pris på deg og har bruk for deg.

Selv brukte jeg nok noen år på å teste ut ulike yrker, før jeg landet riktig. Tror det er en grei oppsummering? Tror du at det er noe du kan like å jobbe med? Så sats den veien. Ingenting er låst om du skulle trå feil.

Takk, Verner! Vi setter stor pris på at du er så engasjert i faget og så hyggelig å ha som kollega. Vi gleder oss til å høre mer om dine nye påfunn – både teknisk og på hobbybasis!

Har du fått med deg disse sakene?

Utskrift i Windows 11

Er du lei av å kjempe med printeren når du skal skrive ut et dokument, for eksempel fra en bestemt printer eller i svart-hvitt? Lurer du på hvordan du kan lagre en nettside som PDF? Vi hjelper deg!

Hva er AI eller KI? 

KI-begrepet ble første gang brukt på 50-tallet i USA. Siden den gangen har både optimisme og utfordringer preget KI-forskningen. KI og AI er det samme – på norsk kunstig intelligens, og på engelsk artificial intelligence. Men hva er det egentlig?

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?