EnglishFinnishNorwegian
EnglishFinnishNorwegian

Blogg

Klarspråk og kreativ formidling – bli kjent med Stine

Stine har jobbet hos oss i under et år, men har allerede dyttet oss i en mer moderne retning. Hun har gitt UNIC et nytt ansikt utad og gjenopplivet kontoene våre på sosiale medier. Hun er fast bestemt på at klarspråk og godt innhold er nøkkelen til suksess.

Stine ble ansatt som digital markedsfører i oktober 2021, og det markerte starten på en ny periode med synlighet. Nå skal vi ikke lenger gjemme oss slik vi har gjort de siste årene, men heller vise oss frem!

Som sosiolog er hun opptatt av helheten, og vil gjerne at det skal være en rød tråd mellom innholdet, den grafiske profilen og tjenestene vi leverer. Derfor har hun også tegnet alle illustrasjonene våre for hånd, så det skal føles mer personlig – akkurat som måten vi jobber på. 

Vi har stilt henne de samme spørsmålene som resten av gjengen. Her kan du lese svarene hennes.

Hei, Stine! Kan du fortelle litt om hvem du er og hvordan du havnet i UNIC?

Jeg er utdannet sosiolog og har stor interesse for både kommunikasjon, mennesker, samfunn og teknologi – blant annet. Jeg har vært innom mange ulike fagretninger i løpet av nesten åtte år som student, så jeg elsker å lære nye ting.

Etter masterstudiene jobbet jeg som saksbehandler i NAV et år, hvor arbeidshverdagen var preget av utdaterte datasystemer. Da ble det ekstra tydelig for meg hvor viktig det er med gode IT-løsninger.

Når jeg hørte at UNIC skulle satse mer på salgs- og markedsarbeid i fjor høst, tenkte jeg at dette var en super mulighet til å kombinere interessen min for kommunikasjon og gode IT-systemer.

Mennesker er jo i hjertet av all markedsføring, så her passer utdanningen min utmerket, selv om det er en litt utradisjonell vei inn til dette faget. Vi sosiologer er litt som poteter – kan brukes til alt!

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?

Arbeidsdagene mine varierer veldig avhengig av hvilke prosjekter vi holder på med.

I starten jobbet jeg mye med å designe den nye logoen og grafiske profilen vår, i tillegg til å utvikle den nye nettsiden vår. Nå bruker jeg mye tid på å produsere nytt innhold til bloggen, søkemotoroptimalisering, vedlikeholde nettsiden og sosiale medier.

De siste ukene har jeg jobbet mye med vår nye e-bok med tips til en sikker sommer, som innebærer både planlegging, skriving, videoredigering, illustrasjon og design. Jeg elsker å se veien fra en idé til et ferdig produkt.

Ellers holder jeg meg oppdatert på endringer i Microsoft Teams for å kunne levere gode kurs til kundene våre. 

Vi har også et godt samarbeid internt på tvers av fagområder, så her kommer det alltid nye ideer til kampanjer og markedsarbeid. Det er gøy at jobben er så variert!

Hva liker du best å jobbe med? Hva interesserer du deg mest for faglig?

Jeg synes det er utrolig gøy å formidle UNIC sitt budskap på en kreativ måte. Det gjelder både skriving, illustrasjon og design av innhold.

Uansett hvor du møter UNIC på nett, skal du ha den samme visuelle opplevelsen. Jeg liker å se helheten og sørge for at vi har et gjennomført digitalt uttrykk.

En annen av mine hjertesaker er klarspråk. Jeg mener at vi har et ansvar for å kommunisere på en måte som alle forstår – språket skal være inkluderende. Det er lett å bli forvirret av alle fremmedordene og forkortelsene som finnes i IT-verden. Jeg mener bestemt at det må være mulig å forklare det på en enklere måte!   

Jeg synes også det er veldig givende å få lov til å fortelle hvem UNIC er og hva vi kan bidra med – spesielt når jeg vet hvor fornøyde kundene våre er og hvor engasjerte kollegaene mine er i faget sitt.

Og hva liker du å gjøre på fritiden?

Etter jobb gleder jeg meg til å spille bass eller gitar, høre på musikk, spille Playstation eller kanskje male litt. Denne våren har jeg også vært på et nybegynnerkurs i taiji. Jeg elsker å være kreativ og utfordre meg selv ved å prøve nye ting. 

Du kan også finne meg i skogen eller ute i hagen – hvis ikke sofaen og TV-en allerede har fanget meg. Det er ikke mangel på hobbyer her, med andre ord!

Hva er det beste med å jobbe i UNIC?

Det beste med å jobbe i UNIC må være at det er kort vei til toppen, sånn at alle stemmer blir hørt. Det er gøy at alle idéer er velkomne, og at vi ikke er redde for å prøve nye ting.

Jeg digger at alle i UNIC er så flinke på det de driver med, og at jeg får muligheten til å formidle dette til omverdenen. Også har jeg veldig hyggelige kollegaer!

Har du noen tips til de som vurderer å studere eller jobbe innen IT?

Jeg tror det kan være lurt å gå ut av komfortsonen og prøve nye ting, og ikke være redd for å endre retning underveis. Da finner du fort ut av hva du liker å jobbe med, eventuelt hva du ikke liker og hvorfor.

Som samfunnsviter tenker jeg at det er viktig å huske på at tverrfaglighet er en styrke – også innen IT. Ved å ha fokus på menneskene som skal bruke teknologien, ikke bare på selve systemene, kan vi legge til rette for gode og brukervennlige løsninger. Og da er det viktig med samarbeid og utveksling av ulike perspektiver.

Derfor vil jeg oppfordre alle samfunnsvitere som er interessert i teknologi til å prøve seg i denne bransjen. IT er fremtiden, og da er det viktig at samfunnsviterne er med på laget!

Takk, Stine! Vi er veldig fornøyde med det du har gjort så langt, og vi gleder oss til fortsettelsen.

Vil du bli bedre kjent med oss som jobber i UNIC?

Har du fått med deg disse sakene?

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Send oss en melding

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?