Prøv deg frem med spørringer i Copilot

Distrahert av Copilot, din daglige KI-hjelper? Det er fort gjort å rote seg bort ved bruk av KI-assistenter. Her får du noen tips som gjør det enklere å komme i gang.

Det beste tipset for å få gode svar, er å tenke på formålet med teksten. Et godt utgangspunkt er å vite hva du skal skrive om, og i tillegg ha kunnskap om emnet. Kvaliteten på det du putter inn av spørsmål, vil bli kvaliteten på det du får tilbake som svar.  

Hvis ikke målet er på plass, kan dagen forsvinne inn i Copilot med nye spørsmål og kildesjekking. Det er absolutt en stor fare for å rote bort time etter time på søking etter det beste resultatet.  

Samtidig er kunstig intelligens (KI) et kraftig verktøy ved riktig bruk – for eksempel til tekstskriving, dataanalyse, rapporter, presentasjoner, oppsummering og mye mer. Det er en fordel å bli kjent med mulighetene som finnes, og begynn gjerne med tekstbaserte oppgaver.  

Utviklingen skjer raskt, så testing og erfaring kommer godt med fremover. Vi er i startfasen hvor KI kan integreres i forskjellige programmer og automatisere oppgavene dine. 

Husk at IT-sikkerheten må tas på alvor. Dette gjelder både når du skriver spørringer til en KI, og ved bruk av Copilot i bedriften – her er det viktig at tilgangsstyringen er på plass.  

Som vi har skrevet om tidligere, kan det være lurt å starte med en testgruppe for å avdekke eventuelle feil med tilganger, og gå gjennom rettighetsstrukturen i Microsoft 365. 

Les mer om IT-sikkerhet på bloggen vår.  

Hvordan lage gode spørringer?

Det å spisse en spørring, også kalt en “prompt”, er et aktuelt tema. Hovedmålet er å kunne lage så gode spørringer at Copilot raskt vil komme frem til presise og nyttige svar.  

Vi har samlet noen enkle tips for deg som lurer på hvor du skal starte. Prøv deg frem! 

1.  Bruk klare instruksjoner, slik at spørsmålet ikke misforstås. Hva er temaet? Hva er målet? Du kan også starte bredt, og spisse spørringene underveis.

2.  Prøv å få til et samspill med Copilot, som følger en bestemt tankegang. Vær aktiv og gi opplysninger, men ikke del sensitive data eller bedriftsdata. F.eks. “Du jobber i en markedsavdeling, hvor oppdrag er å lage en annonse”. Her kan du legge til hva produktet er, hvem som er målgruppen og hva annonsen skal inneholde.

3.  Følg opp med nye spørsmål og be om utdyping. F.eks. be om hjelp med en markedsplan eller en strategi. Her kan vi også legge til en formell eller en uformell tone i spørringen. Forskjellige formuleringer av en setning vil kunne påvirke svaret. Tenk at du kommuniserer med en kollega – hvordan vil du legge frem spørsmål du trenger innspill på?

4.  Copilot responderer ikke så godt med «ikke» og «unngå», så gi isteden litt input om hvilken retning du vi gå, og hva du vil belyse. Vær spesifikk og inkluder et valgt element/forslag fra teksten for å få et mer detaljert svar. 

Eksempel: Lag en annonse med hjelp fra Copilot

Ved skrivesperre og idétørke, er Copilot til god hjelp. Her får du et eksempel på hvordan du kan bruke Copilot som en sparringspartner. Du kan velge om du vil skrive en konkret spørring med en gang, eller starte bredt for å brainstorme ulike idéer og deretter spisse svarene.  

1.  Vi begynner spørsmålet ganske bredt, og har stilt oss inn på samtalestil: kreativt.  Copilot kan også svare med samtalestilene presis og balansert. Velg hva som passer oppgaven din, sjekk gjerne ut om svarene blir påvirket med forskjellig samtalestil.

2.  Få i gang samtalen slik at Copilot vet hvilken rolle den skal ha og hva som er formålet med spørringen. Her vil vi få mer informasjon som vi kan dykke ned i for videre samspill og utvikling av oppgaven/teksten. 

3.  Etter hvert utkast, så kan man fylle på med opplysninger og bygge videre på oppgaven/teksten. Når du får nye idéer underveis, kan du enkelt legge disse til i nye spørringer. 

4.  KI husker samtalen og drar med seg informasjon og endringer etter hvert som teksten blir til. Er det behov for en ny start, så trykk på snakkeboblen: Nytt emne.  

5.  Til slutt er det viktig å lese gjennom og kontrollere teksten som Copilot genererer, og gjøre den til din egen. Blir det sendt ut tekst og informasjon bedriften skal stå inne for, er det viktig å huske på bedriftens retningslinjer. 

Prøv deg frem!

I dette eksempelet har vi spurt på norsk, men siden KI-assistenter ofte er matet med mest engelskspråklig data, vil du mest sannsynlig få flere svar i en engelsk samtale. Vær likevel obs på at svarene ikke nødvendigvis gjengir den norske kulturen, eller det norske regelverket. 

Uansett hvilken KI-assistent du benytter, må du huske å være kritisk til svarene selv om de er veldig overbevisende – de kan inneholde feil og unøyaktigheter. KI gir deg noen ganger henvisninger til kilder, men disse kan også være fra en reklame eller et blogginnlegg. Husk å alltid dobbeltsjekke at informasjonen er korrekt. 

Prøv deg frem med ulike spørringer for å lære hvordan Copilot fungerer. Ta utgangspunkt i emner du allerede har kunnskap om, slik at du lettere kan vurdere innholdet som blir generert. 

Kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg i gang med Microsoft Copilot.

Har du fått med deg disse sakene?

Nye Planner er enda enklere å ta i bruk

Microsoft Planner i Teams har fått nytt design, ny funksjonalitet og ny logo. Nå kan du enklere få oversikt over både personlige og delte oppgaver på ett sted – uten å forlate Teams!

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?