Nye Planner er enda enklere å ta i bruk

Microsoft Planner i Teams har fått nytt design, ny funksjonalitet og ny logo. Nå kan du enklere få oversikt over både personlige og delte oppgaver på ett sted – uten å forlate Teams!

Microsoft Planner er et nyttig verktøy for å holde oversikt over alle oppgaver som skal gjøres. Det er ingen hemmelighet at vi er begeistret for Planner i Teams. Vi har skrevet flere bloggartikler om Planner tidligere, i tillegg til To Do:  

Nå har Planner endelig fått en oppdatering, som gjør oppgavestyringen enda enklere. Selv om flere av de avanserte funksjonene kun er tilgjengelig med en Premium-lisens, har appen fått en overhaling som gjør den mer oversiktlig og ryddig.  

Her får du noen av våre beste tips til å komme i gang. 

1. Opprett personlige planer

I motsetning til tidligere, finner du nå alle oppgavene dine på ett sted – i Planner-appen i Teams. Tidligere var personlige oppgaver kun i Microsoft To Do, mens delte oppgaver var i Teams.  

Det betyr at du nå kan lage personlige planer, uten å måtte dele dem med et team eller en Microsoft 365-gruppe. Her får du samme visuelle kortvisning som for delte planer, i tillegg til tidsplan, diagrammer, listevisning og filtrering.  

Dette gjør Planner til det perfekte verktøyet for å holde orden på oppgavene og prosjektene dine.  

2. Enkel oversikt over alle planer, både personlige og delte

Ved å velge «Mine planer» i menyen til venstre får du en oversikt over alle planer du har tilgang til, både personlige og delte. Her ser du informasjon om type, når den sist var brukt og hvem den eventuelt er delt med.  

Du kan også enkelt sortere på nylig brukte planer, om den er personlig eller delt, hvilket team den er knyttet til, eller søke etter en spesifikk plan.  

Ved å feste en plan blir den synlig i menyen til venstre, slik at du raskt finner frem til den igjen.  

Trykk på «Ny plan» øverst til høyre for å opprette en ny plan. Her kan du velge mellom ulike maler, eller lage en blank plan fra bunnen av. I neste steg kan du velge om du vil legge til en gruppe. Dette bestemmer om planen blir personlig eller delt.  

3. Alle dine oppgaver på ett sted

Du finner alle oppgavene dine under «Mine oppgaver» i menyen til venstre. Disse kan filtreres etter private oppgaver, tilordnet til meg (fra personlige og delte planer) eller flaggede e-postmeldinger fra Outlook. 

Her kan du se forfallsdato, prioritet, fremdrift, tilhørende plan og detaljer om oppgaven. For at en oppgave fra en personlig plan skal dukke opp i listen, må du huske å tildele den til deg selv.  

En kjekk funksjon for å styre arbeidet ditt, er å legge til utvalgte oppgaver i listen «Min dag». Disse blir da synlige i en egen liste som gjør det enkelt å konsentrere seg om disse oppgavene i løpet av dagen. Klikk på de tre prikkene og velg «Legg til i Min dag».  

4. Samarbeid med delte planer

Som vi har nevnt tidligere, er den store fordelen med Planner at du kan koble en delt plan til et team. Her kan du samarbeide med kollegaer om ulike oppgaver, og systematisere dem etter hvordan dere jobber.  

Når noen merker en oppgave som fullført, vil de andre som også har fått tildelt oppgaven få et varsel om dette. I tillegg kan alle skrive kommentarer og oppdatere detaljene til en oppgave. På denne måten slipper du å bekymre deg for at noen har gått glipp av viktig informasjon.   

5. Praktisk bruk av Planner

Du har kanskje lurt på hvordan du kan bruke Planner-appen samtidig som du chatter, sjekker kalenderen eller åpner et dokument i Teams? Det gjør du enkelt ved å åpne Planner-appen i et nytt vindu. Da kan du jobbe som vanlig i Teams, mens oppgavene dine alltid er tilgjengelig.  

Høyreklikk på Planner-ikonet i hovedmenyen til venstre, og velg «Åpne i nytt vindu». Her kan du også kollapse menyen som viser de ulike planene, hvis du ønsker mer plass til å se oppgavene dine.  

Hvis du foretrekker å finne frem til Planner via en kanal i Teams, kan du høyreklikke på fanen og velge «Åpne fane i nytt vindu». Du kan også velge «Utvid fane» for å få mer plass til oppgavene, uten å åpne planen i et nytt vindu.  

Lykke til!  

Har du fått med deg disse sakene?

Hvorfor velge nettverk av oss?

Vi hjelper deg med å bytte ut hele nettverket hvis du er i ferd med å skifte linjeleverandør, bytte gammel brannmur eller andre fysiske enheter. Det er en stor fordel å se hele nettverksløsningen under ett.

Utskrift i Windows 11

Er du lei av å kjempe med printeren når du skal skrive ut et dokument, for eksempel fra en bestemt printer eller i svart-hvitt? Lurer du på hvordan du kan lagre en nettside som PDF? Vi hjelper deg!

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?