Hvordan bruke Planner i Microsoft Teams

Hvordan organiserer du arbeidet ditt? Og hvordan holder teamet oversikt over alt som skal gjøres i prosjektet? Med Microsoft Planner slipper du å lure på hvem som har ansvaret for hvilke oppgaver. Her får du noen tips til hvordan du kan holde oversikt over prosjektplanlegging og oppgavefordeling med Planner.
Microsoft Planner

Planner har kommet i en ny utgave som samler funksjoner fra både Planner og To Do. Les mer her: Nye Planner er enda enklere å ta i bruk | UNIC Nettverk AS 

Med nye Planner blir alle oppgavene dine samlet på ett sted i Teams – enten det er personlige påminnelser og oppgaver eller delte prosjektplaner. Tidligere var dette delt opp i Planner for delte oppgaver, og To Do for personlige oppgaver.

Takket være koblingene mellom de ulike tjenestene i Microsoft 365-skyen, vil alle oppgaver og notater synkroniseres på tvers av apper og enheter. Dette gjelder så lenge du er logget på den samme kontoen.

Du kan også koble til andre apper som OneNote, Power Automate, Outlook og SharePoint i Teams for å gjøre arbeidsflyten enklere.

Bruk Microsoft Planner i Teams til prosjektplanlegging

Planner gjør at hele teamet kan dele en felles oversikt over hvilke oppgaver som skal gjøres, hvilke som pågår og når de skal være ferdige. Du kan for eksempel legge til oppgaven «Lage en presentasjon til webinaret» med forfallsdato 15. november 2024. Deretter kan du tildele denne til deg selv eller en kollega.

Personen som har fått tildelt oppgaven vil få et varsel på e-post når forfallsdatoen nærmer seg. Slik unngår dere frustrasjon på grunn av usikkerhet om hvem som egentlig hadde ansvaret for den enkelte oppgaven.

Du kan også skrive notater eller en kommentar direkte i oppgaven, og deretter tildele den til en annen kollega for innspill. Det er også mulig å opprette en sjekkliste for den enkelte oppgaven eller laste opp et vedlegg.

Denne måten å organisere oppgaver på kalles gjerne en Kanban-tavle. Det vil si at oppgavene deles opp i mindre, konkrete deloppgaver med en estimert tidsplan. Microsoft Planner er perfekt for dette.

Videoen under viser det gamle designet til Planner. Denne appen er nå oppdatert, men har mange av de samme funksjonene. 

Hold oppgavefordelingen ryddig

For å gjøre planen mer oversiktlig, kan du opprette ulike samlinger av oppgaver. Du kan for eksempel lage en samling for hver kategori eller hvert tema.

Du kan også legge til egendefinerte etiketter på oppgavene for å gjøre det enklere å se hva de gjelder, eller merke oppgavene etter prioritet. Her er det kun fantasien som setter grenser.

Du kan dessuten organisere oppgavene basert på fremdrift, hvem som har fått tildelt oppgaven, forfallsdato, etiketter og prioritet.

Det finnes mange måter å tilpasse Planner til hvordan du ønsker å jobbe. Vårt tips er å begynne i det små, og deretter tilpasse planen mer etter hvert. Hvis du allerede vet hvordan du ønsker å organisere oppgavene dine, finnes det mange muligheter i Microsoft Planner. 

Ulike visninger gir deg oversikt

Du kan velge mellom å se en liste over alle oppgaver, en visuell tavle, diagrammer og tidsplan.

  • Liste: en kompakt liste som viser alle oppgavene i planen
  • Tavle: en grafisk oversikt med «drag and drop»-funksjon for å flytte oppgaver
  • Diagrammer: en oversikt over antall oppgaver og fordelingen mellom ulike samlinger og personer
  • Tidsplan: en kalender som viser forfallsdato for oppgavene hvor dette er oppgitt

Det er særlig tavle-visningen med digitale post it-lapper som gjør Planner så intuitiv og oversiktlig.

I Teams kan du også legge til OneNote som en ny fane i det samme teamet som planen er koblet til, hvis du trenger et sted å lagre informasjon om prosjektet.

Legg til Planner i Teams

For å begynne å bruke Planner i Teams må du først søke opp og legge til «Planner».

Den samlede oppgaveoversikten fra Planner og To Do finner du ved å klikke på Planner-ikonet i hovedmenyen til venstre i Teams-vinduet etter at du har lagt til appen.

Du kan også legge til en delt plan i en kanal i et team, som kan brukes av alle. Denne legges til på samme måte som andre apper, ved å trykke på «+»-tegnet i fanen øverst i den valgte kanalen.

Se videoen under for en demonstrasjon av hvordan du kan legge til en ny app i Teams.

Jobber du alene? Du kan fortsatt bruke Planner!

Hvis du jobber alene, eller ikke ønsker å dele planen din med andre, kan du fortsatt bruke Planner for å holde oversikt over arbeidsoppgavene dine. 

I nye Planner kan du enkelt opprette personlige tavler, hvor kun du har tilgang til å se oppgavene dine. 

Du kan også bruke To Do for personlige oppgaver og påminnelser, men her har du ikke den samme tavle-visningen som finnes i Planner.

Bli med på gratis webinar om Teams

Vil du lære mer om hvordan du kan komme i gang med å bruke Teams? Sjekk ut våre gratis webinarer her

Har du fått med deg disse sakene?

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?