Test netthastigheten: opplasting, nedlasting og svartid

Hva gjør du hvis videomøtet hakker eller det virtuelle skrivebordet stopper opp? Første steg er å sjekke hastigheten på internettforbindelsen. Vi viser deg hvordan du tolker resultatene.

En stabil og rask internettilgang er helt nødvendig i dagens hybride arbeidshverdag med videomøter, skylagring og samarbeid i delte dokumenter. Det er dessuten ekstra viktig når du jobber via et virtuelt skrivebord i skyen, for eksempel Citrix eller Azure Virtual Desktop.

Her får du en liten innføring i hvordan du kan teste hastigheten på nettet ditt, og hva de ulike resultatene betyr.

Hvordan kan du sjekke hastigheten på nettet ditt?

Du kan enkelt sjekke hastigheten på internettforbindelsen din via Nettfart (nettfart.no). Dette er en gratis, uavhengig tjeneste levert av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Det eneste du trenger å gjøre er å starte testen og vente på resultatet. Her testes både svartid, ned- og opplasting.

Vær obs på at testen kan bruke over 500 MB data. Du bør derfor være forsiktig hvis du er koblet til via 4G eller 5G, og har en begrenset datamengde i mobilabonnementet ditt.

Hvor raskt nett trenger du?

Hvor rask internettforbindelse du trenger, kommer an på hva du skal gjøre.

Hvis du for det meste surfer på nettet, ser på videoer eller jobber i mindre dokumenter lagret i skyen, er vanligvis 2-3 Mbit/s godt nok. For en bedre opplevelse ved streaming av video i full HD-format bør du ha 6-10 Mbit/s.

Ved nettsurfing er det særlig nedlastingshastigheten som er viktig.

Når er opplastingshastighet viktig?

Hvis du deltar i videomøter er det viktig med en god opplastingshastighet for å unngå hakking og treghet på lyd- og bildeoverføringen.

Dette gjelder også ved filoverføring. Dokumenter og filer lagres normalt på disken først, for deretter å synkroniseres til skyen. En høy opplastingshastighet er derfor viktig når du jobber med store dokumenter.

Hvis du for eksempel skriver en e-post med et stort vedlegg, og lukker PC-en med en gang du har trykket “send”, er det ikke sikkert at e-posten har rukket å bli sendt hvis du har lav opplastingshastighet. Et tips er derfor å sjekke i utboksen før du avslutter.

Jobber du via et virtuelt skrivebord, der du kobler deg til en skytjeneste fra et datasenter, stilles det høyere krav til både nedlasting- og opplastingshastigheten. I tillegg er det viktig å ha lav svartid.

Ikke glem svartiden

Svartid kalles også ping eller latency. Dette er spesielt viktig ved tjenester som krever toveiskommunikasjon, for eksempel inndata fra tastatur og mus i et virtuelt skrivebord eller ved online gaming. 

Kort fortalt betyr svartid eller ping tiden det tar å sende kommunikasjonen mellom klienten og serveren. Selv om hastigheten ellers er rask, kan tilkoblingen oppleves treg hvis svartiden er høy.

Ved for høye svartider vil du for eksempel oppleve brudd i tilkoblingen til det virtuelle skrivebordet, tregheter eller få hakkete lyd og bilde i et videomøte.

For slike tjenester er det altså ikke nok med rask opp- og nedlastingshastighet – du må også ha lave svartider. Denne bør vanligvis være på under 100 ms.

Quality of Service – når du har høyere krav til kvalitet

Hvis du har spesielle krav til tjenestekvalitet, er det mulig å dedikere båndbredde til ulike tjenester på nettverket. Da unngår du for eksempel at store Windows-oppdateringer bruker opp kapasiteten på bekostning av andre tjenester.

En slik løsning vil vanligvis ikke være nødvendig hvis du har høy hastighet på nettlinja, fordi det da skal mer til før kapasiteten blir brukt opp.

Ved lavere hastighet vil slike prioriteringer på kommunikasjonsportene gjøre at du beholder høy kvalitet på viktige tjenester, i noen tilfeller videomøter og telefoni.

Det kan også være aktuelt hvis du har satt bort en server til et datasenter som skal skrive til en database underveis i prosessene. Her er det viktig med raske svartider og høy hastighet for å unngå at tjenesten stopper opp.

Quality of Service må være en etablert tjeneste fra A til B, gjennom hele nettverkskjeden, og kan brukes for å sikre kvaliteten på kritiske tjenester.

Dårlig internettforbindelse – hva gjør du?

Hvis du opplever problemer med internettforbindelsen din, kan du først sjekke hastigheten som nevnt over. Husk å vurdere svartiden i tillegg til opp- og nedlastingshastighet.

Du kan også lese mer om hvordan testen gjøres, hvordan du kan tolke resultatene og når du bør kontakte internettleverandøren din hos Nettfart her

Vi hjelper deg gjerne med å sette opp nettverket ditt slik at du får en rask, sikker og stabil internettilgang.

Slik sikrer du nettverket ditt

Du har kanskje hørt at det er lurt å segmentere nettverket i ulike soner, men hva betyr det egentlig? I dette webinaret får du en innføring i hva og hvorfor segmentering er så viktig, NSM sine anbefalinger og hva du selv kan gjøre for å sikre bedriften din. 

Hva menes med segmentering av datanettverket, og hvorfor er det viktig?

Fyll inn kontaktinformasjon i skjemaet nedenfor for å få tilgang til opptaket – helt gratis! 

Har du fått med deg disse sakene?

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?