Slik oppretter du personlige og delte planer i Planner

Med Planner kan du enkelt holde oversikt over alle oppgavene dine, både personlige og de du har delt med et team. Her får du en innføring i hvordan du oppretter, deler og bruker planer i Planner. 

Mine Planer-siden er en del av Microsoft Planner i Teams, og omfatter alle dine gjøremålslister som er delt med en gruppe, samt dine personlige oppgaver du har opprettet i Planner eller fått tildelt. 

Personlige planer vises med en hengelås, slik som på bildet under. 

Under de ulike fanene får du oversikt over følgende:  

Nylige – Her får du oversikt over alle opprettede planer, dine personlige og de som er delt i teamene du er medlem i. 

Delte – Her ser du bare oppgaver som er delt i teamene du er medlem i. 

Personlige – viser dine personlige planer og lister som er opprettet i Mine planer. 

Festet – Her ser du planene du har festet i menyen til venstre. 

Mitt Teams – Viser alle Teamene du er med i, navn på planen/oppgaven og hvilken kanal den er lagt til. 

Du kan også se flere oppgaver under Mine oppgaver-siden i menyen til venstre. Denne viser flere aktiviteter som flaggede e-poster og private påminnelser, i tillegg til oppgaver som er tildelt deg fra Planner.

Hvordan opprette en ny plan i Planner?

Klikk på knappen “+ Ny plan” øverst i høyre hjørne for å opprette en ny plan, enten personlig eller delt.

Du kan velge mellom en grunnleggende ny plan, eller å bruke en ferdig mal.

Velg om planen skal være personlig eller delt her, og om den skal festes. 

Når du legger til en ny plan, vil den alltid bli personlig som standard. Når du legger til en gruppe, der vi har skrevet “TEST”, blir det en delt plan.  

Du kan legge planen til en gruppe senere hvis du vil dele, og dette gjøres inne i planen.

Vi har nå opprettet planen Markedsplan i teamet TEST, og denne blir en delt plan mellom medlemmene som allerede er i dette teamet. Fest denne planen i en kanal i teamet da har du mulighet til å hente oppgavene rett fra teamet/kanalen. 

Opprett og vis oppgaver – rutenett, tavle, tidsplan og diagram

Planen “Markedsplan” kan jobbes med og vises i et rutenett, en tavle, en tidsplan eller et diagram 

I et rutenett har du en enkel oversikt, og du kan enkelt legge til nye oppgaver, eller merke oppgaver som fullført.  

Bruk tidsplan for å organisere oppgaver i kalenderen, og diagram for å se statusen for oppgaver visuelt. 

tavlen, som vist over, blir oppgavene lagt til i form av kort. På hver samling kan du legge inn en passende overskrift. Overskriften kan endres senere.  

Deretter kan du begynne å legge inn oppgaver. Tavlen kan utvides med nye samlinger ved å klikke på “legg til ny samling”  

Grupper oppgaver etter samlinger, personer, fremdrift, forfallsdato eller prioritet. Bruk fargekoder og klare beskrivelser for å enkelt finne tilbake ved å bruke verktøyene Søk, Filtre og Grupper etter samling. 

Ved rask endring av oppgavestatus kan kortene dras og flyttes fra kolonne til kolonne. 

Vis detaljer om oppgaven

For mer informasjon om oppgaven, trykk på kortet, og det åpner seg et nytt vindu – som på bildet under. Her kan du se og endre detaljer om oppgaven. Her kan du også tilordne oppgaven til medlemmer. 

Du kan tilordne en oppgave til mer enn én person, da vil alle se den i “tilordnet til meg”- listen. Når et gruppemedlem har markert oppgaven som fullført, er den fullført for alle gruppemedlemmene. 

Det du fyller ut i dette skjemaet kan du filtrere etter senere, under Filtre og Grupper etter samling. 

Legg inn et notater til gruppen, og fyll ut sjekklisten med dedikerte oppgaver hvis det er behov for det. Her kan du også liste opp nye oppgaver underveis i planen, disse oppgavene vises på kortsamlingen hvis du klikker ”gjør dette til en ny oppgave”.

Bli kjent med hva som er under de tre prikkene som er vises flere steder i planen. 

Vis på kort kan hukes ut, og da synes notatet, sjekklisten eller vedlegg på kortet i samlingen. 

Under Kommentarer kan du skrive en melding i oppgaven som er synlig for medlemmene. Historikken i oppgaven vil vises her med tekst og dato. Se bildet under. 

Fjern tilordninger ved å krysse på X ved personen som er tilordnet. 

Avsluttet oppgave

Når oppgaven er avsluttet kan det være mer oversiktlig å rydde den vekk. Trykk på avhuking ved siden av navnet på oppgaven, “tekst Planner”. Planen vil legge seg i bunnen av samlingen og vise antall fullførte oppgaver, og hvem som har fullført. 

Er den ikke synlig der, så sjekk i filteret om du har huket ut hva som skal vises: “Ikke startet”, “Pågår” eller “Fullført”. 

Få varsel ved endringer

Det kan være viktig og oversiktlig å få en varsling når det skjer endringer i en delt oppgave. I Planner vises varslingene på e-post eller i Teams til de som har fått tilordnet oppgaver. 

Her ser du noen eksempler på hvordan varslene vises hos medlemmene av planen

Les mer om aktiviteter i Planner som utløser varsler, hvem som mottar varsler, varslingsformat og hva du kan gjøre for å konfigurere dem. 

På siden til Microsoft finner du et oversiktlig skjema: 

Behandle Planner-varsler – Støtte for Microsoft 

Administrer varsler i Microsoft Teams – Støtte for Microsoft 

Har du fått med deg disse sakene?

Hva er Microsoft Loop

Loop-komponenter er flyttbare vinduer/bokser som er redigerbare og som synkroniseres på tvers av alle steder de er delt.

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?