Finnes det noe verre enn å bli stoppet av IT-trøbbel når kalenderen er fylt opp av møter og oppgaver som skulle vært gjort? Da er det fint å ha noen å ringe for å få hjelp – for eksempel vår support.
Noen ganger kan det likevel være nyttig å vite hvordan du kan feilsøke og fikse problemet selv. Derfor har vi tatt en prat med Mikkel på førstelinjesupport for å få noen tips.
Hva er de vanligste problemene folk ofte ringer inn for?
Vi blir kontaktet av alt fra sluttbrukere til tredjeparter og utviklere, og problemstillingene er ganske forskjellige. Tilgangsstyring, for eksempel passord og MFA (flerfaktorautentisering) er en gjenganger uansett, siden det er en forutsetning for å i det hele tatt komme seg inn på PC-en eller serveren.
Det kan også være problemer med spesifikke applikasjoner eller maskinvare i seg selv – kanskje ting ikke skrur seg på i det hele tatt. Da blir det detektivarbeid for å finne ut om feilen er hos sluttbruker, hos oss, eller hos en tredjepart. Så handler det om å følge opp saken ut fra hvor feilen ligger.
Har du et tips til de som er lei av å få nytt passord etter ferien?
Det er gjerne stor pågang med saker som gjelder passord etter ferier, fellesferien spesielt, siden passordet ofte er satt til å gå ut i en syklus på for eksempel ett år.
Ofte har man fått en påminnelse om å bytte passordet en god stund i forveien, og det beste er da å bytte med en gang man ser det. Det er som alt annet man utsetter – det er typisk at det bare skyves litt og litt videre helt til det blir et problem.
Ellers hjelper vi så fort vi kan, hvis du tar kontakt med oss.
Hva er ditt beste tips for å feilsøke PC-en?
En feilsøkingsprosess vil være avhengig av hvor mye kunnskap du har om generell PC-bruk samt programvare, domenekunnskap, mm. Jeg vil anbefale å starte med de grunnleggende delene først – start på bunn før du spisser deg inn på noe.
Prøv å samle informasjon og skissere hva som har gått galt, og finne ut hva du selv kan gjøre. Det er også fint å spørre om hjelp fra kollegaer eller andre fagpersoner. Men først og fremst – sjekk det grunnleggende. Sjekk om alt er koblet til, er du på nett osv.
Eller bare start maskinen på nytt – men husk å lagre det du trenger først, om det lar seg gjøre. Det er faktisk ikke et så dumt tips som man kanskje skulle tro. Mange ting kan løses ved det.
Jeg ser for eksempel at flere og flere av våre kunder som har UNIC Hybrid begynner å bli vant til å først sjekke om VPN-en er koblet til hvis de opplever problemer. Da er det mange som løser problemene selv. Sjekk om du er koblet til, og hvis den ikke fungerer, så kommer vår ekspertise inn – da vet vi hvor vi skal lete og finne ut av hva som gjør at VPN-en ikke får koblet til.
Er det sant at man alltid bør skru PC-en av og på først?
Nei, det er ikke alltid rett, men det er noe du kan gjøre om alt annet feiler, eller om du ikke har anelse om hva som har gått galt og heller ikke ønsker å bruke for mye tid på å løse det. Mange problemer kan bli løst av en enkel omstart.
PC-en er en veldig komplisert maskin, bestående av mange komponenter som skal jobbe sammen. Over tid vil det fylle seg opp med mye forskjellig hvis PC-en ikke skrus av, og det kan bli støy i kommunikasjonen mellom de ulike delene.
En omstart vil sørge for at alle tjenestene starter opp på nytt, med best mulig grunnlag. Selv om det kan føles magisk, så gir det faktisk mening at det fungerer.
Hvordan kan man få tak i support?
Supporten vår kan nås på e-post (support@unic.no) eller telefon (tlf. +47 35 50 30 50). Det er også mulig å møte opp her, men det er det få som gjør uten å ha sendt e-post i forkant. På e-post vil en standard «hvem, hva, hvor, når» bidra stort.
Legg gjerne ved et skjermbilde av eventuelle feilmeldinger for å illustrere problemet. Har du i tillegg informasjon om hvordan du fremprovosere feilen, er det en fin bonus.
Det viktigste er at du tar kontakt uansett, så du får løst problemet. Hvis du ringer inn, får vi som regel tak i den informasjonen vi ønsker. Bare befinn deg ved PC-en eller utstyret som er trøblete, så tar vi det derfra.
Hvordan påvirker IT-løsningene hverdagen til folk?
IT-løsninger er kritisk infrastruktur for bedrifter og folk. Litt som at de fleste ikke ønsker å vite de underliggende funksjonene til en bil, og heller lar verkstedet ordne det, gjelder det samme for IT-løsninger.
Vi skal være tryggheten rundt denne delen av hverdagen – hjelpe deg når for eksempel e-poster ikke kommer frem, når nettet faller ut, eller alt annet som gjelder IT-løsningene – slik at du får fokusert på andre områder.