Gjør innføringen av Teams enklere med disse 6 tipsene  

Unngå kaos og frustrasjon ved å sette opp Teams riktig fra starten av. Her får du noen tips for å hjelpe deg i gang med å bruke Teams, uten å overvelde kollegaene dine.

Microsoft Teams er et kraftig verktøy – det er mye mer enn bare videomøter! Her kan du samarbeide og dele filer, skrive meldinger, legge til apper og mye mer. 

Du kan tilpasse oppsettet akkurat slik du ønsker, og nettopp det kan være overveldende i starten. Vi har derfor samlet 6 tips som gjør det litt lettere å komme i gang.  

1. Begrens antall team

Som utgangspunkt kan det være lurt å sørge for at hver person er medlem av maks fem team. Med for mange team kan overgangen til Teams bli overveldende, og det er en fare for at du kaster bort mye tid på å lete etter hvor informasjonen ligger. 

Forsøk heller å lage færre team, og med flere kanaler i hvert team.  

2. Legg til kanaler etter hvert

Opprett kanaler løpende etter behov. Da slipper du å lete gjennom ulike kanaler som aldri blir brukt. 

Hvis du er usikker på hvilke kanaler du skal opprette, anbefaler vi at du benytter Generelt-kanalen aktivt. Denne opprettes alltid automatisk, og kan brukes til å avklare hvilke kanaler du trenger. Skriv inn alt her, og opprett nye kanaler basert på temaene som gjentar seg.

3. Kanal for faste møter

Usikker på hvordan kanaler kan brukes? Start med å opprette en egen kanal for faste møter, hvor alt knyttet til møtet kan samles her: møteinvitasjonen, referater, dokumenter, agenda, innspill og kommentarer.  

Det gjør det enkelt å holde seg oppdatert.   

4. Felles retningslinjer

Lag felles retningslinjer og bruk navnestandarder som viser tydelig om et team er koblet til en avdeling, et prosjekt, inneholder eksterne gjester osv. 

For eksempel kan et avdelingsteam hete «AVD-Salg og marked», og et prosjektteam med eksterne medlemmer kan hete «EXT-PRJ-Prosjektnavn».

Det er mange ulike måter å gjøre dette på, men det viktigste er at navngivningen er konsekvent. 

5. Tilpass varsler

Bestem hvilken type aktivitet du vil motta varsler for, for eksempel nye kanalmeldinger og omtaler, og hvordan disse skal vises. Gå til Innstillinger > Varsler og aktivitet.  

I store fellesteam bør du vurdere å skru av muligheten for å omtale («tagge») hele teamet, for å unngå misbruk av varslinger til alle medlemmene i teamet.  

Dette gjør du i innstillingene for teamet: Administrer team > Innstillinger > @omtaler  

6. Avklar roller og ansvar

Til slutt kan det være lurt å avklare hvem som skal ha ansvaret for å administrere Teams, og begrense rettighetene til alle andre. Det gjelder spesielt i større bedrifter.  

Her kan du skille mellom teameiere og medlemmer, og tilpasse hva medlemmer skal ha mulighet til å endre i innstillingene.  

Overveldet? Husk at det viktigste er å sette i gang, og lære underveis

Snakk med kollegaene dine om hvilke utfordringer de opplever ved overgangen til Teams, og forsøk å løse disse. Kanskje trengs det endringer i oppsettet eller bedre opplæring?   

Vi hjelper deg gjerne på veien – kontakt oss for en prat. 

Har du fått med deg disse sakene?

Hva er Microsoft Loop

Loop-komponenter er flyttbare vinduer/bokser som er redigerbare og som synkroniseres på tvers av alle steder de er delt.

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?