Med Microsoft Teams kan du både samarbeide med kollegaene dine og bruke favorittprogrammene dine på ett sted. Du sparer tid ved å ha enkel tilgang til samtaler, kalender, notater og dokumenter i Teams-vinduet.
I tillegg finnes det utallige muligheter for å koble Teams til andre programmer som du bruker i hverdagen.
Legg til rette for den uformelle samtalen i Teams
Savner du den uformelle samtalen ved kaffemaskinen?
Opprett en gruppechat eller en egen kanal i teamet som er dedikert til uformell hverdagsprat. Dette kan senke terskelen for å skrive «god morgen» eller spørre hverandre om hva som har skjedd i helgen.
Å ha et eget sted for den uformelle praten signaliserer at det sosiale miljøet er like viktig som det faglige. Når kollegaer er spredt, er det ekstra viktig å legge til rette for aktiviteter som skaper tilhørighet og fellesskap. Teams er perfekt for dette.
Et annet tips er å avtale jevnlige videomøter der dere møtes for å ta en kaffe og skravle om hva som har skjedd siden sist. Det gir et fint avbrekk i arbeidsdagen, samtidig som det bygger bånd mellom kollegaer. Det kan igjen gjøre det lettere å samarbeide, fordi du lærer mer om hva kollegaen din bryr seg om.
Selve oppbyggingen av Teams med team, chat, videomøter og fildeling oppfordrer til utveksling av ideer, tanker og tilbakemeldinger. Det er en samarbeidsplattform hvor det sosiale og det faglige utfyller hverandre.
Benytt deg av de mange integrasjonene i Microsoft 365
I tillegg til å bygge en sosial ramme rundt bedriften, er Teams godt egnet til å være snarveien til en rekke arbeidsoppgaver.
Ved å benytte deg av ulike integrasjoner fra Microsoft 365 i Teams, kan du få rask tilgang til for eksempel:
- Notatskriving i OneNote
- Oppgavefordeling i Planner
- Skiftplanlegging i Skift
- Analyser og oversikt i Viva Insights
- Spørreskjemaer i Forms
- Utvikling i Power Platform (bl.a. Power Apps og Power Automate)
- Dokumenter i Word, Excel og PowerPoint
Du kan gjøre alt dette fra Teams-vinduet, så du slipper å forholde deg til mange ulike programmer. Tilleggsprogrammene, «appene», kan legges til som en egen fane i en kanal i et team, eller som en snarvei i hovedmenyen til venstre i Teams-vinduet.
Du finner oversikten over alle tilgjengelige apper ved å klikke på det firkantede ikonet «Apper» nederst i venstre hjørne. Du kan også klikke på de tre prikkene nederst i hovedmenyen til venstre for å raskt søke opp og legge til nye apper.
Hvilke apper som er tilgjengelig her er bestemt av administratoren. Det er altså mulig å bestemme at kun utvalgte apper skal være tilgjengelig for de ansatte, så du slipper å bekymre deg for mulige sikkerhetshull eller uønsket spredning av data.
Automatiser rutinemessige oppgaver i Teams
Ved hjelp av Power Automate kan du lage automatiske arbeidsflyter som frigjør tid i en ellers hektisk arbeidshverdag. Du kan for eksempel automatisk opprette en oppgave i Planner når en melding blir publisert i en gitt kanal, eller automatisk sende en e-post.
Det finnes mange forslag og maler innebygget i Teams, så her er det bare å begynne å utforske. Du kan også kontakte oss hvis du ønsker hjelp til å komme i gang.
Er du nysgjerrig på Teams og Microsoft 365?
Ta kontakt med oss hvis du ønsker en nærmere kikk på Teams og Microsoft 365, eller hvis du vil teste ut de ulike programmene i praksis.
Med UNIC Sky får du tilgang til Teams og alle de andre tjenestene i Microsoft 365.
Hvis du ønsker en løsning som er både brukervennlig og sikker, anbefaler vi at du beskytter PC-en din med et spamfilter, avansert antivirus og daglig backup. I tillegg kan tilgangsstyring og sikkerhetsregler øke sikkerheten betraktelig. Alt dette er inkludert i UNIC Sky Komplett.
Du har også alltid fri førstelinjesupport hos oss, så du trenger ikke være redd for uforutsette kostnader.