Hvordan avsløre et phishingangrep?

Phishing-angrep har til felles at de gir uttrykk for at noe haster, du blir spurt om å logge inn eller utføre en betaling - alt for å "fiske" etter sensitiv informasjon. Her får du fire tips for å vurdere om en e-post er trygg.

Et phishingangrep er en av flere typer svindelforsøk på e-post, sosiale medier, sms eller telefon. Her utgir avsenderen seg for å være en reell virksomhet for å lokke mottakeren av e-posten til å klikke på en lenke, åpne et vedlegg eller oppgi sensitiv informasjon som deretter misbrukes av avsenderen. På norsk kalles dette også «nettfiske».

Denne typen svindel kan være utfordrende å beskytte seg mot, siden det er en form for sosial manipulasjon. Hvis en slik e-post har kommet gjennom spamfilteret og de tekniske hindringene, er det opp til den enkelte mottakeren å vurdere risikoen ved å oppgi informasjon. Det er derfor viktig å være klar over hvordan man kan oppdage et svindelforsøk. 

Disse fire punktene kan hjelpe deg i vurderingen av om en e-post er trygg:

1. Sjekk adressen i avsenderfeltet

Hvis e-postadressen i avsenderfeltet ikke stemmer med navnet på avsenderen, tyder dette på at e-posten er falsk. Du kan også vurdere om avsenderadressen stemmer overens med innholdet i e-posten.

I noen tilfeller kan likevel avsenderadressen være forfalsket, slik at det ser ut som at den er sendt fra en reell virksomhet eller person.

En kjent avsender, for eksempel en kunde eller leverandør, kan dessuten ha blitt hacket, slik at deres e-postadresse blir misbrukt. I slike tilfeller vil det være snakk om en forfalsket e-post fra en avsender man normalt ville ansett som trygg.

2. Sjekk språket og grammatikken

Undersøk hvordan e-posten er formulert. Vurder om dette er noe avsenderen faktisk kunne ha skrevet, eller om det er oversatt automatisk fra et annet språk. Hvis e-posten inneholder mange skrivefeil, kan dette være et tegn på svindel.

Metodene blir likevel stadig mer avanserte, slik at en e-post kan ha godt språk og se reell ut, selv om den er falsk. Derfor er det viktig å vurdere helheten. 

3. Forventer du en e-post med dette innholdet?

Vurder om du forventer å få en e-post fra denne avsenderen, og om du har
mottatt e-poster fra denne avsenderen tidligere. 

Hvis du for eksempel mottar en e-post om bytte av passord, uten at du har forsøkt å logge inn eller bytte passord, tyder dette på at e-posten er falsk. Et annet eksempel er dersom du får e-post om at noen har delt en fil i SharePoint med deg, uten at bedriften din bruker denne tjenesten. 

4. Få en bekreftelse fra avsenderen

Er du fremdeles usikker? Ring avsenderen og få en bekreftelse på om de har sendt e-posten.

Du kan også besøke firmaets hjemmeside fra nettleseren uten å følge lenkene vedlagt i e-posten – da er du sikker på at du kommer til riktig sted.

Beskytt bedriften din med et effektivt spamfilter

Hvis du synes det er krevende å vurdere om en e-post er trygg, kan et moderne spamfilter hjelpe deg ved å filtrere ut svindelforsøkene automatisk. Et avansert spamfilter bruker smartere metoder for å oppdage både kjente og nye trusler. 

Det vil likevel alltid være noen svindel-e-poster som kommer gjennom filteret. Da kan det være nyttig å huske disse fire punktene, eller ta kontakt med oss hvis du er usikker på om en e-post er trygg.

Har du fått med deg disse sakene?

Vi sikrer din digitale hverdag

Alt bedriften din trenger samlet på ett sted, så du kan fokusere på å få jobben din gjort. Vi leverer komplette IT-løsninger for små og mellomstore bedrifter.

Bestill en tilleggstjeneste

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Privat sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Sky

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Bestill UNIC Hybrid

Fyll inn skjemaet nedenfor, så vil vi ta kontakt med deg for et uforpliktende tilbud.

Hva kan vi gjøre for deg?

Meld en sak til vår brukerstøtte

Trenger du hjelp?